Principii alimentare in dieta copiilor- Piramida alimentara la copii

By: | Tags: | Comments: 0 | ianuarie 27th, 2017

Principiul de bază al piramidei alimentare este varietatea nutrientilor ,iar prin combinarea grupelor alimentare in portii si proportii corecte se obtine o alimentatie echilibrata si corecta necesara cresterii si dezvoltarii armonioase, sanatoase a copilului.

Recomandarile orientative privind numărul de porții pentru fiecare categorie de grupe alimentare fi: – cereale 6-9 porții, legume 3-4 porții, fructe 2-3 porții, produse lactate 2-4 porții , carne și leguminoase aproximativ 2-3 porții in fiecare zi.

Alimentele sunt aranjate in piramida alimentara, de la baza catre varf, in functie de cantitatea ce trebuie consumata zilnic in modul urmator:

  • la baza sunt cerealele integrale (faina de grau integrala, fulgi de ovaz, orz, orez, paste integrale)- acestea sunt produse bogate in fibre, fier si multe din vitaminele complexului B (tiamina, niacina, acid folic); se recomanda consumul a 6-9 portii/zi
  • urmeaza fructele si legumele (sunt recomandate legume 3-4 porții, fructe 2-3 porții/ zi), importanta lor este data de continutul in fibre, vitamina C, acid folic, potasiu;
  • pe urmatoarea treapta avem grupa proteinelor lactate (lapte integral sau semi – degresat, iaurturi, branzeturi dulci sau telemea)- datorita continutului bogat in calciu, potasiu, vitamina D, se recomanda consumul a 2-4 portii/zi ( consumul este mai crescut in cazul copiilor si adolescentilor datorita necesarului mare din timpul proceselor de crestere accelerata);
  • urmeaza grupa de proteine din carne, peste, oua, legume uscate, leguminoase – acestea asigura un aport important de fier si zinc, pe langa bogatul continut in proteine- aminoacizi esentiali ; se recomanda consumul a 2-3 portii /zi;
  • la varful piramidei se afla grasimile si dulciurile- ele trebuiesc consumate ocazional, in portii cat mai mici.

Porțiile- in varianta practica de zi cu zi- ar fi urmatoarele:

Paine, cereale, orez si paste: 1 portie poate fi 1 felie mica de paine( 20-30 g), 1/2 cana de cereale, orez fiert sau paste fierte .mancare-piramida-696x626

Lapte, iaurt si branzeturi: 1 portie poate fi 1 cana de lapte ( 200-250 ml), 1 iaurt( 120-150 g) sau 2-3 felii de branza( 50-75 g ).

Carne, peste, oua,leguminoase, oleaginoase: 1 portie poate fi 1 bucata de carne- cat podul palmei (100 g) , 1 ou, 1/4 cana de leguminoase gatite ( linte, naut, fasole boabe), 1 lingura de unt de arahide, 1 caus de pumn de oleaginoase ( nuci, alune, migdale, fistic).

Fructe: 1 portie poate fi: 1 mar mediu, 1 banana mica,1 portocala sau 1 piersica, 1 cana mica ( 150 ml) de suc proaspat de fructe, 1/3-1/2 cana de fructe uscate.

Legume: 1 portie poate fi 1 cana de supa -crema de legume, 1/2 cana de piure de legume, 1/2 cana de legume sote.

5/5 (2)

Va rugam sa evaluati aceasta pagina

Leave a Reply